Istraživanje i analiza društvenih mreža sastavni su dio našeg posla. Baveći se time, primijetili smo kako mnogi, uključujući relativno popularne business stranice i grupe na Facebook-u, ne slijede čak niti osnovna pravila. Velik se broj aktivnosti ne provodi u skladu s onim što je propisano, odnosno generalno se ne poštuju postavljeni zakonski okviri.

Facebook naravno ne može kontrolirati sve Vaše aktivnosti pa često ovakvi postupci prođu bez ikakvih posljedica. Ipak, u slučajevima kada se takva aktivnost otkrije, kazna od strane Facebook-a je rigorozna i u pravilu znači gašenje službenog profila, dakle gubitak svih fanova i sadržaja koje ste možda stvarali duži niz godina. Zato je preporučljivo biti upućen u Facebook pravila i na taj način izbjeći neželjene posljedice.

NAGRADNE IGRE

 Nagradne igre, primjerice, imaju prilično jasna pravila. Facebook propisuje da, ukoliko provodite nagradnu igru u svrhu promocije, odgovorni ste za zakonito provođenje iste. To uključuje poštivanje Facebook pravila, uvjeta ponude i uvjeta za sudionike (ograničenja povezana s prebivalištem i dopuštenom dobi) te usklađenost sa zakonskim pravilima i propisima.

Korisnici Facebook-a rijetko se pridržavaju propisanih pravila i restrikcija, a time riskiraju gubitak i ukidanje službene Facebook stranice.

NAGRADNA IGRA vs. NAGRADNI NATJEČAJ

Dva pojma čija se značenja često brkaju. Dok se pobjeda u nagradnoj igri temelji na elementu sreće te se dobitnik određuje slučajnim odabirom, nagradni natječaj bazira se na kreativnosti ili znanju te pobjednik treba na neki način zaslužiti nagradu.

PRAVILNIK O PRIREĐIVANJU NAGRADNIH IGARA

 Prilikom provođenja nagradne igre, nju je potrebno prijaviti nadležnom ministarstvu, 5% vrijednosti nagradnog fonda uplatiti Crvenom križu te se pridržavati ostalih odrednica propisanih zakonom RH. Prilikom priređivanja nagradne igre organizator obvezan sastaviti pravila nagradne igre te ista moraju biti odobrena od Ministarstva financija. Nagradni fond smije sadržavati samo dobra ili usluge koje nisu zamjenjive za novac.

Priređivač je, jednako tako, dužan napisati kada i gdje će biti objavljen pobjednik i u roku od 30 dana istom izručiti osvojenu nagradu. Prilikom priređivanja nagradnog natječaja, razlika je u tome što je u pravilima nagradnog natječaja potrebno objasniti sustav bodovanja i proces odabira pobjednika.

U slučajevima kada je novčani fond nagrade vrjedniji od 5 000 kuna, priređivači su dužni u roku od 8 dana nakon isteka roka za podizanje nagrada Ministarstvu financija dostaviti podatke o dobitnicima nagrade i dokaz o preuzimanju iste.

Prilikom provođenja nagradne igre, potrebno je obratiti pažnju na sve propisane zakonske regulative. Detalje pogledajte na propisi.hr (Narodne Novine).

Uputno je na službenu landing stranicu staviti dokument u pdf formatu koji sadržava detaljne informacije o pravilima nagradne igre koja se u to vrijeme provodi na Facebook stranici. Pri sastavljanju pravilnika mora se napomenuti da Facebook ni na koji način nije povezan s nagradnom igrom te da ne snosi nikakvu odgovornost za provođenje iste.

Poželjno je da se na landing stranicu stavi pdf dokument s detaljnim informacijama o nagradnoj igri. Ovdje možete vidjeti primjer Pravilnika za FB nagradnu igru.

OGRANIČENJA I PROPISI

ograničenjaNije dopušteno označavati (tagiranje) Facebook prijatelje niti tražiti od onih da podijele (share) post koji se tiče nagradne igre. Osim toga, osobni profili ne smiju se koristiti za prikupljanje prijava za sudjelovanje, a samo sudjelovanje ne smije se uvjetovati share-anjem objave (post) na profilima – upravo to je praksa koja se često viđa na Facebook-u. Naravno, zabranjeno je plaćati ljudima za pisanje osvrta i ostavljanje recenzija.

 

Pri kreiranju nagradne igre ljudi se smiju prijaviti za sudjelovanje tako da komentiraju ili lajkaju post, objavljuju na stranici i pošalju poruku. Ako je organizator nagradne igre fizički vezan za jednu lokaciju, ima pravo istaknuti u kojem se radijusu isporučuje nagrada.

Sudjelovanje u Facebook nagradnoj igri smije se ostvariti na način da se post komentira, lajka, objavi post na stranici ili pošalje poruka u inbox.

Praksa je pokazala kako se ovih pravila pridržavaju stvarno samo rijetki pojedinci / tvrtke. Zato je pri upuštanju u ovakve i slične aktivnosti na Facebook-u dobro pored sebe imati stručnjaka koji će vam dati sve potrebne smjernice da društvene mreže koristite u svoju korist, a ne na svoju štetu. 

ŠTO RADITI 🙂 ŠTO NE RADITI 🙁
definirati Pravila nagradne igre/nagradnog natječaja koristiti prijateljske veze u svrhu dijeljenja posta niti označavati prijatelje
prijaviti nagradnu igru nadležnom ministarstvu uključivati novčane nagrade
5% prihoda izdvojiti za Crveni križ koristiti osobne profile u svrhu prikupljanja prijava za sudjelovanje
isporučiti nagradu u roku od 30 dana tražiti korisnike da share-aju post
prijava za sudjelovanje – lajkanje i komentiranje posta, objava na stranici i slanje poruke plaćati ljudima za pisanje osvrta i recenzija
navesti prostorni doseg isporuke nagrade
postaviti PDF dokument o nagradnoj igri / natječaju na službenu landing stranicu

 

ZAKLJUČAK

Ukoliko svojem poslovanju pristupate ozbiljno, morat ćete dobro odvagati hoćete li slijediti postavljena pravila ili ćete pokušati profitirati riskirajući gubitak svega što ste postigli do tog trenutka.