Pisanje je nekima zabavan, a nekima grozan zadatak, no jednu stvar svi trebaju znati – pisanje za web nije isto kao druge vrste pisanja. Saznajte kako stvoriti kvalitetan sadržaj kojeg će voljeti i publika i SEO pravila uz savjete našeg bloga. 

Kao što postoji razlika između pisanja poezije i romana, tako se i pisanje za web razlikuje od pisanja za tisak. Stvaranje online sadržaja uključuje brojna pravila vezana uz segmentiranje teksta, fotografije i čitljivost, a nemoguće je izbjeći i neke manje jasne pojmove poput SEM-a, SEO-a ili W3C standarda.

Kao agencija orijentirana na web, dio vremena provodimo kreirajući sadržaj u skladu s pravilima pisanja za web, pa vam donosimo pregled najvažnijih savjeta kojem ćete se vraćati svaki put kad počnete pisati objavu za web!

Zašto postoje pravila pisanja za web?

Prije svega, važno je napomenuti kako unatoč svim zahtjevima internetskih pretraživača koji odlučuju o prikazivanju vašeg sadržaja, prije svega pišete za publiku, tj. pišete za ljude. Sadržaj koji stvorite mora biti kvalitetan, informativan, a tematski i stilski prilagođen publici kojoj je namijenjen.

Cilj vašeg sadržaja je da se pojavi na prvoj stranici Google pretraživanja. Google je uvjerljivo vodeća tražilica na svijetu s oko 80% ukupnih pretraživanja na internetu, a statistike pokazuju da gotovo 90% svih Google pretraga ne seže dalje od prve stranice rezultata. Drugim riječima, ako niste na prvoj stranici Googlea, gubite mogućnost kontakta s 9 od 10 potencijalnih klijenata.

Google o poziciji vaše stranice odlučuje uz pomoć algoritama, a prednost daje velikim stranicama s puno sadržaja, podstranica, korisnika i promocija. Vaš će sadržaj biti visoko pozicioniran na Google tražilici ako su vam sadržaj i cijela web stranica usklađeni sa SEM i SEO pravilima te pravilno podijeljeni i formatirani. Kako postati Googleov miljenik na prvoj stranici pretraživanja? Čitajte dalje i saznajte.

SEM i SEO – što znače, kako funkcioniraju i u čemu je razlika

SEM i SEO kratice su koje se često spominju, no nisu svima u potpunosti jasne, a razlika između njih čini se kompliciranom. Ukratko, SEM znači search engine marketing, marketing na internetskim pretraživačima, dok je SEO search engine optimization ili optimizacija internetskog pretraživača.

SEM je širi pojam od SEO-a i podrazumijeva nekoliko alata za pozicioniranje na tražilicama, poput plaćenih oglasa i SEO-a. Cilj SEO-a je što viši položaj vaše web stranice u rezultatima pretraživanja, no SEM strategije podrazumijevaju da se do visokog položaja može doći i korištenjem plaćenih oglasa. SEM su, dakle, sve tehnike koje preusmjeravaju više ciljanog prometa na vašu stranicu.

Elementi dobrog sadržaja

Napokon, nakon teorijskog uvoda i razjašnjenja osnovnih pojmova, možemo se posvetiti praktičnim savjetima. U ovom dijelu teksta objasnit ćemo osnovne elemente koje vaš sadržaj mora imati kako bi bio primamljiv tražilicama. Nitko nije rekao da je pisanje za web jednostavno!

Kada počnete postavljati članak, uvijek prvo upišite naslov, jer se od njega stvara URL vašeg sadržaja, odnosno link kojim će netko vaš sadržaj otvoriti. Zatim, u prvom dijelu članka pokušajte spomenuti čim više ključnih riječi povezanih uz vašu temu.

Ključne riječi su one riječi ili fraze oko kojih gradite vaš tekst, odnosno one koje najbolje opisuju njegovu temu. Primjerice, ako pišete gastro blog i želite objaviti vaš super recept za pileće medaljone u umaku od šampinjona, vaše ključne riječi bi bile (otprilike) kuhanje, recept, piletina, recept za pileće medaljone, pileći medaljoni, umak od šampinjona, piletina u umaku i slične varijacije na temu.

Ključne riječi su vrlo važne jer pomoću njih internetske tražilice pronalaze sadržaj korisnicima pretraživača, tako da se prilikom pisanja ključnih riječi najbolje zapitati kako će ljudi tražiti nešto slično vašem sadržaju. Ako se vratimo na primjer s pilećim medaljonima zapitajte se, kako biste vi, ili neki prosječan korisnik interneta, tražili dobar recept za piletinu na internetu. Prilikom odabira ključnih riječi, početna točka trebala bi biti namjera korisnika.

U tekstu koristite poveznice (linkove) prema vanjskim sadržajima, poput naziva tvrtki koje spominjete ili nekog drugog sadržaja na koji se referirate, a potrudite se ubaciti i poveznice na drugi sadržaj koji već postoji na vašoj stranici. Vanjske poveznice neka se otvaraju u novoj kartici (new tab) kako bi korisniku Vaša stranica i dalje ostala otvorena u pregledniku.

Od vizualnih elemenata, u članak možete ubaciti sliku, video ili GIF, a možete i uvesti (embed) vanjski sadržaj, primjerice sliku s Facebooka ili Instagrama i video s YouTubea. Važno je da imate uvodnu fotografiju koja najbolje prezentira odnosno asocira na sadržaj vašeg teksta te da slike koje koristite budu optimizirane za web (dimenzijom i težinom) , kako se vaša stranica ne bi učitavala presporo.

Za prilagođavanje slika možete koristiti i online alate poput stranice simple image resizer za uređivanje veličine slike (dimenzije u px) ili alata compressjpeg za smanjivanje količine memorije (težine u kb) koju slika zauzima. Osim u iznimnim situacijama optimalno je da manje slike zauzimaju do 100 kb memorije, dok veće mogu zauzimati do 200 kb.

Kako bi se zaokružila priča o ključnim riječima, kod stavljanja slika na web potrebno im je dati naziv koji je točan, tj. title oznaku, a idealno bi bilo da on sadrži i ključnu riječ. Osim naziva slike, polje za alt oznaku namijenjeno je za opisivanje slike tako da automatizirani čitatelji ekrana naglas iščitavaju ono što tamo piše za slijepe i slabovidne ljude. Naslovi, nazivi i alt tagovi slika pojačavaju vidljivost objava na tražilicama te web stranicu čine pristupačnijom.

Formatiranje i segmentiranje sadržaja

Obavezno razdijelite sadržaj u više manjih, lako pamtljivih i preglednih cjelina, a širinu retka teksta držite između 80 i 100 znakova. U suprotnom, dobit ćete velik komad teksta kojeg neće teško čitati samo tražilice, već i publika te zbog toga vaša stranica neće imati dobre rezultate, bez obzira na kvalitetu samog sadržaja.

Sve cjeline trebaju imati podnaslove. Grupirajte vaš sadržaj po temama i dodajte mu podnaslove, jer pomoću njih čitatelji lakše pronalaze baš onaj dio teksta koji ih zanima.

Minimalna preporučena veličina znakova je 14 piksela, a ne mora vas biti strah koristiti ni nešto veći font. Odabir boje teksta ovisi o dizajnu stranice, no idealno je pisati crnim slovima na bijeloj pozadini.

Zbog čitkosti je važan velik kontrast između boje znakova i boje pozadine, pogotovo zbog velikog broja ljudi koji će vaš sadržaj vidjeti na manjim ekranima mobilnih uređaja. Također, obratite pozornost na veličinu proreda, jer ako je ona premala, sav vaš dobro promišljen i kvalitetan sadržaj činit će se kao nasumično natipkana gomila slova.

W3C standardi

Web standardi skup su pravila odnosno specifikacija za razvoj web sadržaja koje je izdao W3C. World Wide Web Consortium (W3C) internacionalna je organizacija koja se bavi unapređenjem interneta, čiji su članovi, među ostalim, Microsoft, Apple, Adobe, America Online itd. Upravo zbog utjecaja W3C-a, web standardi važna su referentna točka ne samo onima koji razvijaju i dizajniraju web stranice, već i proizvođačima preglednika.

Osnovni preduvjet za kvalitetno odrađeno korisničko iskustvo (eng. user experience) izrada je sitea prema web standardima. No, o ovoj temi bit će više riječi u novom blogu.

Infografika: TopHatRank