Pisanje je nekima zabavan, a nekima grozan zadatak, no jednu stvar svi trebaju znati – pisanje za web nije isto kao druge vrste pisanja. Saznajte kako stvoriti kvalitetan sadržaj kojeg će voljeti i publika i SEO pravila uz savjete našeg bloga. 

Kao što postoji razlika između pisanja poezije i romana, tako se i pisanje za web razlikuje od pisanja za tisak. Stvaranje online sadržaja uključuje brojna pravila vezana uz segmentiranje teksta, fotografije i čitljivost, a nemoguće je izbjeći i neke manje jasne pojmove poput SEM-a, SEO-a ili W3C standarda.

Kao agencija orijentirana na izradu web stranica, značajan dio vremena provodimo savjetujući naše klijente kod pripreme sadržaja ili kreirajući sadržaj za njih u skladu s pravilima pisanja za web.

Stoga vam donosimo pregled najvažnijih savjeta kojem ćete se vraćati svaki put kad počnete pisati objavu za web!

Zašto postoje pravila pisanja za web?

Prije svega, važno je napomenuti kako unatoč svim zahtjevima internetskih pretraživača koji odlučuju o prikazivanju vašeg sadržaja, prije svega pišete za ljude odnosno za vašu ciljanu publiku. Sadržaj koji stvorite mora biti kvalitetan, informativan, a temom, stilom i formatom prilagođen publici kojoj je namijenjen.

Cilj vašeg sadržaja je da se pojavi na prvoj stranici Google pretraživanja. Google je uvjerljivo vodeća tražilica na svijetu s oko 80% ukupnih pretraživanja na internetu, a statistike pokazuju da gotovo 90% svih Google pretraga ne seže dalje od prve stranice rezultata. Drugim riječima, ako niste na prvoj stranici Googlea, gubite mogućnost kontakta s 9 od 10 potencijalnih klijenata.

Google o poziciji vaše stranice odlučuje uz pomoć brojnih i vrlo složenih algoritama. Ako ipak stvari maksimalno pojednostavimo, često će prednost dati stranicama s puno kvalitetnog (originalnog, relevantnog, smislenog i dobro strukturiranog) sadržaja, podstranica, korisnika, a od svega ćete profitirati i ukoliko tako dobro predstavljen sadržaj promovirate jer će vaša promocija putem npr. Google Ads plaćenih oglasa biti povoljnija.

Dakle Vaša će stranica biti visoko pozicionirana na Google tražilici ako su vam sadržaj i cijela web stranica usklađeni sa SEM i SEO pravilima te pravilno podijeljeni i formatirani. Kako postati Googleov miljenik na prvoj stranici pretraživanja? U visokokonkurentnim djelatnostima za to ne postoji jednostavno i jedinstveno rješenje ali nam praksa i iskustvo na primjeru našeg domaćeg tržišta govore da se pridržavanjem nekih osnovnih pravila uz strpljenje i trud mogu postići vidljivi rezultati. Pa zato čitajte dalje i naučite osnove.

SEM i SEO – što znače, kako funkcioniraju i u čemu je razlika

SEM i SEO kratice su koje se često spominju, no nisu svima u potpunosti jasne, a razlika između njih čini se kompliciranom. Ukratko, SEM je kratica za Search Engine Marketing, marketing na internetskim pretraživačima koji podrazumjeva plaćene oglase (pogledati PPC odnosno Pay Per Click promociju), dok je SEO kratica za Search Engine Optimization odnosno optimizacija za internet pretraživače (najćešće se pod tim podrazumijeva upravo Google).

SEM je širi pojam od SEO-a i podrazumijeva nekoliko alata za pozicioniranje na tražilicama, poput plaćenih oglasa (PPC) i SEO-a. Cilj SEO-a je što viši položaj vaše web stranice u rezultatima tzv. “organskog” odnosno neplaćenog pretraživanja, no SEM strategije podrazumijevaju i da se do rezultata vidljivosti položaja može doći i korištenjem plaćenih oglasa. SEM su, dakle, sve tehnike koje preusmjeravaju više ciljanog prometa na vašu stranicu.

Elementi dobrog sadržaja

Napokon, nakon teorijskog uvoda i razjašnjenja osnovnih pojmova, možemo se posvetiti praktičnim savjetima. U ovom dijelu teksta objasnit ćemo osnovne elemente koje vaš sadržaj mora imati kako bi bio primamljiv tražilicama. Nitko nije rekao da je pisanje za web jednostavno!

Kada počnete postavljati članak, a pod pretpostavkom da koristite najviše raširen WordPress sustav za postavljanje sadržaja, uvijek prvo upišite naslov, jer se od njega stvara URL vašeg sadržaja, odnosno link kojim će netko vaš sadržaj otvoriti u svom web pregledniku (browseru). Zatim, u prvom dijelu članka pokušajte spomenuti bitne ključne riječi vezane uz vašu temu. Takav pristup nipošto nemojte forsirati, sjetite se, pišete sadržaj za ljude, a ne za tražilice.

Google može prepoznati pretjerivanje i namjernu prekomjernu upotrebu ključnih riječi samo u svrhu postizanja što boljih rezultata pozicioniranja i takvu praksu će vrlo brzo penalizirati te ćete umjesto bolje pozicije netragom nestati iz rezultata pretraživanja.

Ključne riječi su one riječi ili fraze oko kojih gradite vaš tekst, odnosno one koje najbolje opisuju njegovu temu. Primjerice, ako pišete gastro blog i želite objaviti vaš super recept za pileće medaljone u umaku od šampinjona, vaše ključne riječi bi bile (otprilike) kuhanje, recept, piletina, recept za pileće medaljone, pileći medaljoni, umak od šampinjona, piletina u umaku i slične varijacije na temu.

Ključne riječi su vrlo važne jer pomoću njih internetske tražilice pronalaze i serviraju sadržaj korisnicima pretraživača. Prilikom pisanja ključnih riječi najbolje se zapitati kako će ljudi tražiti nešto slično vašem sadržaju. Ako se vratimo na primjer s pilećim medaljonima zapitajte se, kako biste vi, ili neki prosječan korisnik interneta, tražili dobar recept za piletinu na internetu. Prilikom odabira ključnih riječi, početna točka trebala bi biti namjera korisnika.

Posebno se potrudite ubaciti i poveznice (linkove) na drugi sadržaj koji već postoji na vašoj stranici ako za to ima prilike. Vanjske poveznice (prema drugim web stranicama) izbjegavajte jer time posjetitelja odvodite s vlastitog sadržaja i ponude, ali ako je to neophodno neka se iste otvaraju u novoj kartici (new tab) kako bi korisniku Vaša stranica i dalje ostala otvorena u pregledniku. Korisnik će se na nju tada puno lakše vratiti i nastaviti ju pregledavati ako za to bude imao potrebe.

Od vizualnih elemenata, u članak možete ubaciti sliku, video ili GIF, a možete i uvesti (embed) vanjski sadržaj, primjerice sliku s Facebooka ili Instagrama i video s YouTubea. Važno je da imate dobru naslovnu (uvodnu) fotografiju koja najbolje prezentira odnosno asocira na sadržaj vašeg teksta te da slike koje koristite budu optimizirane za web (dimenzijom i težinom), kako se vaša stranica ne bi učitavala presporo.

Za prilagođavanje slika možete koristiti i online alate poput stranice simple image resizer za uređivanje veličine slike (dimenzije u px) ili alata compressjpeg za smanjivanje količine memorije (težine u kb) koju slika zauzima. Osim u iznimnim situacijama kada je kvalitetea grafike prioritet (npr. fotografski portfolio) optimalno je da manje slike zauzimaju do 100 kb memorije, dok veće mogu zauzimati do 200 kb.

Kako bi se zaokružila priča o ključnim riječima, kod postavljanja slika (fotografija ili ilustracija) na web potrebno im je dati tzv. ALT opis koji točno opisuje što ta slika predstavlja, a kada je to moguće bilo bi idealno da taj opis sadrži i ključnu riječ koja je vezana s opisom grafike i Vašom ponudom. Takav opis pomoći će ne samo tražilicama poput Googlea i ostalih da prepoznaju što se na slici nalazi nego i slabovidnim ili slijepim osobama da da automatizirani čitači teksta mogu opis prebaciti u audio čitač. Naslovi, nazivi i alt opisi slika pojačavaju vidljivost objava na tražilicama te web stranicu čine pristupačnijom.

Formatiranje i segmentiranje sadržaja

Obavezno razdijelite sadržaj u više manjih, lako pamtljivih i preglednih cjelina, a širinu retka teksta držite između 80 i 100 znakova. U suprotnom, dobit ćete velik komad teksta kojeg neće teško čitati samo tražilice, već i publika te zbog toga vaša stranica neće imati dobre rezultate, bez obzira na kvalitetu samog sadržaja.

Sve cjeline trebaju imati podnaslove. Grupirajte vaš sadržaj po temama i dodajte mu podnaslove, jer pomoću njih čitatelji lakše pronalaze baš onaj dio teksta koji ih zanima.

Minimalna preporučena veličina znakova je 14 piksela, a ne mora vas biti strah koristiti ni nešto veći font. Odabir boje teksta ovisi o dizajnu stranice, no najčešće je dobro tekstualni sadržaj prikazivati tamnim i dovoljno kontrastnim slovima (tipografijom) na bijeloj (odnosno svijetloj) pozadini.

Zbog čitkosti je važan velik kontrast između boje znakova i boje pozadine, pogotovo zbog velikog broja ljudi koji će vaš sadržaj vidjeti na manjim ekranima mobilnih uređaja. Također, obratite pozornost na veličinu proreda, jer ako je ona premala, sav vaš dobro promišljen i kvalitetan sadržaj činit će se kao nasumično natipkana gomila znakova koje će biti teško ugodno čitati.

W3C standardi

Web standardi skup su pravila odnosno specifikacija za razvoj web sadržaja koje je izdao W3C. World Wide Web Consortium (W3C) internacionalna je organizacija koja se bavi unapređenjem interneta, čiji su članovi, među ostalim, Microsoft, Apple, Adobe, America Online itd. Upravo zbog utjecaja W3C-a, web standardi važna su referentna točka ne samo onima koji razvijaju i dizajniraju web stranice, već i proizvođačima preglednika.

Osnovni preduvjet za kvalitetno odrađeno korisničko iskustvo (eng. user experience) izrada je sitea prema web standardima. No, o ovoj temi bit će više riječi u novom blogu.

Infografika: TopHatRank